Bärnstenskikaren


Titel: Bärnstenskikaren (Den mörka materian, del 3)
Författare: Philip Pullman
Genre: Fantasy
Sidor: 507
Handling: I den sista delen av den spännande serien ”Den mörka materian” Ligger alla världar i Lyras och Will på deras axlar. På vägen mot slutet har dem sina vänner till hjälp som hjälper dem mot farorna på deras väg. Känslorna förändras mellan Lyra och Will och hur allting än slutar, måste dem göra en fruktansvärd uppoffring.

Philip Pullman, född 19 oktober, 1946 i Norwich, är en brittisk författare av främst barn- och ungdomsfantasy. Hans mest kända verk är just trilogin om Den mörka materian. Böckerna handlar om några barn som lever i olika parallellvärldar varav en är vår egen jord. Han har även skrivit  Rubinen i dimman 1989, Guldkompassen 1997 (Den mörka materian, del 1), Den skarpa eggen 1998 (Den mörka materian, del 2), Det förtrollade urverket 1999, Fyrverkerimakarens dotter 2000, Råttpojken! 2000, Bärnstenskikaren 2001 (Den mörka materian, del 3), Spökryttaren 2003, Aladdin och den underbara lampan 2004, Jack och fågelskrämman 2005, Den tatuerade fjärilen 2006, Ginnys rike 2007, Skuggan från norr 2008.

När jag läste klart det sista ordet i ”Bärnstenskikaren” var jag medveten om att det var sista delen, ingen mer fantastisk bok om Lyra och Will. Även denna sista del var väldigt spännande och alla böcker om Lyra är läsvärda. Den här sista delen tyckte jag var en aning bättre än dem tidigare och jag ger den en 5:a. 5/5p.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0